3 RESEPI MENU SAHUR YANG SIHAT

  3 RESEPI MENU SAHUR YANG SIHAT 


"Nak makan apa sahur nanti?" Bila jadi isteri dan ibu ibu anda pasti terfikir menu apa untuk disediakan sahur nanti. Memandangkan setiap pagi kita kurang berselera untuk makan. Maka anda pasti lebih gemar menyediakan menu sahur yang simple tapi lebih berkhasiat untuk membekalkan tenaga sepanjang hari kepada badan.

3 RESEPI MENU SAHUR YANG SIHAT SELAIN NASI



ROTI TELUR HANCUR

Bahan-bahan:

  • 2 Biji telur
  • Setengah biji bawang besar dicincang
  • 100gram sayur campur
  • 20gram isi dada ayam
  • 1 sudu mayonis
  • Minyak masak untuk menumis
Cara penyediaannya:

  • Pecah telur ke dalam mangkuk dan pukul sehingga sebati. 
  • Panaskan minyak dan tumiskan dahulu bawang besar, kemudian masukkan isi dada ayam dan sayur campur goreng sehingga masak dada ayam tadi
  • Kemudian masukkan telur yang telah di pukul tadi ke dalam kuali.
  • Jangan lupa letakkan sedikit garam sebagai perasa.
  • Kacau telur menggunakan senduk sehingga menjadi ketulan.
  • Angkat dan hidangkan bersama roti keping.



 

SUSU KURMA

Bahan-bahan:

  • 1 kotak kurma (jenama apa apa pun tak pe, asal kurma)
  • 1 kotak susu segar/fresh milk
  • 1 cawan air kosong
Cara penyediaannya:
  • Asingkan biji kurma ambil isi sahaja dan rendam kurma didalam air selama panas selama 10-15 minit.
  • Blender kurma yang di rendam tadi dengan susu segar.
  • Kisarkan sehingga hancur
  • Tuang ke dalam gelas dan sedia untuk dihidangkan.





OVERNIGHT OATS

Bahan-bahan:

  • 1 paket instant oatmeal
  • 1/2 cawan susu almond
  • 1/2 cawan yogurt yunani tanpa lemak
  • 1 sudu besar madu
  • Buah buahan segar untuk hiasan
Cara penyediaanya:
  • Campurkan semua bahan ke dalam jug atau bekas kedap udara
  • Tutup dan simpan ke dalam peti sejuk dan biarkan semalaman
  • Hias dengan buah buahan segar dan siap dihidangkan.

Untuk puasa kali ini saya dah sediakan awal awal menu dan makanan apa nak amik masa sahur nanti. 
Biasanya macam puasa tahun lepas saya amik set puasa shaklee iaitu air performance drink dan ESP. Tapi kali ini saya ada penambahan protein cinch shake bersama esp.

Yang esp dan cinch shake ni biasanya saya amik waktu sahur kerana kedua dua protein shake membantu saya kenyang lebih lama. Esp mempunyai 14 gram protein manakala cinch shake mempunyai 16 gram protein untuk satu hidangan. Protein ni juga mempunyai Vitamin B, Kalsium rendah lemak & kawal kolestrol.

Untuk anak dan usband saya sediakan nasi dan lauk. Tapi kalau saya, saya lebih suka bersahur yang simple seperti set sahur shaklee. Sahur 5 minit je dah siap.


SET PUASA SHAKLEE




Nak tau lebih detail tentang set puasa shaklee boleh baca disini. Saya akan kongsikan resepi menu sahur sihat by shaklee yang anda boleh try buat nanti.



Cinch Shake Smoothie Latte dan Susu Segar



Cinch Shake Smoothie Chocolate dan Strawberry



Cinch Shake Smoothie Latte dan Kurma

APA KATA MEREKA YANG AMBIL PROTEIN SHAKE KETIKA SAHUR.


Terasa kenyang lebih lama dan tidak letih


Waktu sahur cuma minum cinch shake....bila berbuka pun makan sikit
sebab perut rasa kenyang

Perut langsung tak berbunyi


Menyusu sambil berpuasa badan langsung tak mengigil


KESIMPULANNYA


Sepanjang 5 tahun pengalaman berpuasa dengan set puasa shaklee saya rasa sangat bertenaga dan kekal aktif sepanjang hari. Disini saya sertakan set puasa yang boleh membantu anda.

  • PERFORMANCE DRINK = Minuman elektrolit yang membantu mengurangkan dahaga semasa berpuasa.
  • PROTEIN SHAKE (ESP/CINCH SHAKE) = Membantu anda kenyang lebih lama dan bertenaga
  • AIR KOSONG yang secukupnya

Dengan asbab bertemu dengan set puasa shaklee bulan puasa saya lebih ceria dah proaktif.
Anda wajib cuba set puasa nih.


Ellyamali
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

Ulasan