KEPENTINGAN VITAMIN C KEPADA BADAN

KEPENTINGAN VITAMIN C KEPADA BADAN


Bila sebut tentang vitamin C anda sudah bayangkan supplement untuk kulit cantik kan?
Tapi ada sesetengah orang tidak tahu pentingnya vitamin C dalam harian kita.
So entry kali ni saya akan mengupaskan tentang vitamin c.

APA ITU VITAMIN C

Vitamin c dikenali sebagai asid askorbik. Ia adalah sejenis vitamin yang larut dalam air. Jadi ia tidak disimpan dalam jumlah yang besar dalam badan kita. 

Sebarang lebihan vitamin c akan dikeluarkan melalui air kencing. Berbanding haiwan mereka lebih unik kerana berupaya menghasilkan vitamin c secara semulajadi.

Tetapi manusia sebaliknya. Untuk mendapatkan vitamin anda perlu dapatkan dari makanan dan supplement kesihatan.

Buah buahan dan sayur sayuran adalah sumber terbaik vitamin c 

Buah buahanπŸ“πŸ“ : Jambu batu, betik, buh citrus ( spt oren dan limau gedong)
Sayur Sayuran πŸ…πŸ…: Brokoli dan tomato

KEPENTINGAN VITAMIN C 

Vitamin C sangat penting kepada badan kerana vitamin c membantu dalam perbentukan  kolegen. Ia adalah sejenis protein yang memberikan struktur kepada tulang rawan, otot sendi dan saluran darah. 

Selain itu juga vitamin c dikenali sebagai antioksidan semulajadi yang membantu melindungi sel sel daripada kerosakkan yang disebabkan oleh radikal bebas seperti asap rokok, asap kilang, asap kenderaan dan asap memasak.

Badan yang kekurangan vitamin c,tidak boleh menggantikkan kolagen di dalamnya. Oleh itu pelbagai jenis tisu dalam badan akan menjadi rosak dan ini membawa kepada penyakit skurvi (gusi membengkak kemerahan, penyembuhan luka lambat baik dan juga boleh menyebabkan kerosakkan gigi)

Gejala ini akan berlaku jika pengambilan vitamin c kurang daripada 10mg /hari untuk beberapa minggu.

DOS PENGAMBILAN VITAMIN C YANG DISARANKAN


PEMILIHAN VITAMIN C YANG TERBAIK


MEMPUNYAI TEKNOLOGI SUSTAINED RELEASE

Oleh kerana manusia tidak dapat menghasilkan vitamin c sendiri oleh badan, jadi kita perlu dapat vitamin c dari pemakanan atau supplement. 

Perut manusia boleh menyerap 100 hingga 200 mg vitamin c dalam tempoh 1 jam. Ini fakta yang telah dibuktikan oleh para saintis.

Kalau ambil lebih dari 1000mg sehari itulah menyebabkan air kencing jadi mahal kerana lebihan dari penyerapan vitamin c itu akan keluar bersama air kencing. Dan ini akan memberi risiko kepada buah pinggang.

MEMPUNYAI BIOFLAVONOID

Bioflavonoid boleh didapati pada kulit oren atau limau. Perasan tak bila kita kupas buang kulit oren atau limau yang tinggal pada isi oren atau limau urat putih halus seperti benang.

Itulah yang dipanggil bioflavonoid. Bioflavonoid  membantu penyerapan yang lebih baik. So kalau anda nak kulit cerah ia akan semakin cerah atau anda nak immune semakin baik dia akan menjadi lebih baik. Ini lah fungsi bioflavonoid.

LEMBUT UNTUK PERUT

Pernah dengar tak " TAKUT NAK AMBIL VITAMIN C, KERANA ADA MASALAH GASTRIK DAN PEDIH HULU HATI" 

Jadi bila vitamin c tajam kerana ia diperbuat daripada asid citrik atau vitamin c yang diperbuat daripada bahan semulajadi mestilah dibuktikan ia tidak tajam pada perut terutamanya orang yang ada masalah gastrik.

Antaranya vitamin c yang lembut pada perut salah satunya diabstrak dari jagung. Jagung adalah vitamin c yang sangat bagus untuk semua orang kerana ia lembut pada perut.


PROVEN RESULT

Vitamin c itu mestilah dibuktikan keberkesanannya dalam membantu kesihatan manusia (pengamal). Siapa yang dah amal vitamin c ni dia akan ada perubahan. 

So pertama sekali anda kena tengok berapa lama sudah orang amal jenama itu. 

Yang ke dua ada beribu testimoni bila anda search di google. Makanya product ini memang sangat berkesan dan telah mendapat kepercayaan daripada pengguna itu sendiri. 

Ini membuktikan ia tidak memberikan kesan negatif kepada pengguna. Makin lama orang makan, makin sihat dan makin cantik.


Oleh itu jangan pilih vitamin yang kita sendiri tidak tahu ia selamat diamalkan dalam jangka masa yang lama atau tak.

Biarlah kita ambil vitamin yang dah lama yang ada proven result yang bagus dan ramai orang guna. 

So kalau anda betul betul nak dapatkan vitamin c shaklee yang berkualiti untuk kesihatan  anda,  untuk kulit anda dan untuk immune anda...., anda boleh klik link di bawah.


Elly Amali
#NextlevelBlogging
#Shakleetriumph2023
#shakleethrive2023
#BisnesOnlineTerbaikMalaysia
#KepentinganVitaminCkepadaBadan
#ShakleeKedah



Anda juga dijemput untuk follow saya di :
FB: Elly Amali 
IG: shaklee_ellyamali


Ulasan