3 KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU

 

 3 KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU


Baru baru ni kelas ilmu nutrivention topik FASTING FOR WEIGHT LOSS oleh Dr. Redza iaitu saintis Malaysia yang bertauliah dalam bidang nutraseutical.

Banyak ilmu yang diajar terutamanya berkaitan intermittent fasting yang begitu popular di Malaysia. Elly ada join group diet ni tapi tak konsisten.

Dr.Redza ada berpesan sebagai muslim cara terbaik untuk turunkan berat adalah dengan berpuasa cara Rasulullah SAW. Beliau juga tidak menghalang sesiapa yang membuat intermittent fasting @ IF ni.

Cuma tak semua yang buat IF dapat result yang baik atas cara individu itu sendiri. Jadi disini Elly nak share secara ringkas untuk kita kenal diet IF ni macam mana.

KENALI APA ITU INTERMITTENT FASTING

Diet IF adalah satu cara pemakanan yang melarang anda mengambil makanan pada waktu waktu tertentu sahaja. Tapi diet IF ni dibenarkan anda meminum air kosong atau minuman yang zero kalori seperti teh @ kopi tanpa pemanis. Berbanding dengan puasa cara islam tidak dibenar kan mengambil sebarang makanan atau minuman disiang hari.

JENIS DIET INTERMITTENT FASTING




Dibawah ini Elly sertakan beberapa jenis pilihan jam untuk buat diet IF. Terpulang pada anda untuk berpuasa beberapa jam dan beberapa tempoh pengambilan makanan beberapa jam

  • Puasa 15 jam, makan 9 jam
  • Puasa 16 jam, makan 8 jam( yang ni ramai yang buat)
  • Puasa 20 jam, makan 4 jam
  • Puasa 23 jam, makan 1 jam
  • 5 hari seminggu anda dibenarkan makan seperti biasa, tapi 2 kali seminggu anda perlukan had pengambilan kalori 500 - 600 kalori sahaja.
Jadual IF yang terbaik dengan panjangkan waktu puasa dan kurang kan tempoh waktu makan .Cara ini membolehkan lemak dibakar secara cepat dalam tempoh berpuasa.

ADAKAH SAMA INTERMITTENT FASTING DENGAN PUASA RAMADHAN 

Sebenarnya intermittent fasting sangat berbeza dengan puasa. Intermittent fasting dibenarkan anda minum air kosong atau minuman yang zero kalori. Manakala berpuasa kita dilarang mengambil makanan atau minuman disiang hari.

AUTOPHAGY BERLAKU SEMASA PUASA




Auto bermaksud "makan" Phagy bermaksud "sendiri"
Jika kita buat IF atau berpuasa di bulan Ramadhan akan merangsang proses autophagy iaitu dengan memakan sel yang rosak, bertoksin atau bermasalah dengan cara penghasilan sel baru atau sel sihat.

Mekanisme autophagy memberi peluang kepada badan untuk memelihara badan dimana ia boleh keluarkan sel sel rosak dan kitar semula bahagian yang perlu untuk dibersihkan.

KAEDAH ATAU CARA UNTUK CAPAI AUTOPHAGY BERDASARKAN GAMBAR DI BAWAH



Sekurang kurangnya anda perlu buat diet IF selama 18 jam ke atas. Kemuncak autophagy mengambil masa 72 jam baru fungsi autophagy berlaku dalam badan iaitu selama 3 hari hanya minum sahaja. Persoalannya mampukah kita bertahan dengan mengambil minuman zero kalori untuk 3 hari tersebut?

Mengikut cara islam kita digalakkan buat puasa sunat atau puasa Ramadhan selama 13 jam. Ini dikira antara waktu paling cepat untuk capai target autophagy. Kenapa perlu susah kan diri untuk buat IF sampai 72 jam. Sedangkan hanya dengan berpuasa satu hari kita boleh capai autophagy.

CARA UNTUK CAPAI AUTOPHAGY ADALAH DENGAN :

  1. Amalkan pengambilan makanan yang tinggi lemak dan rendah karbohidrat
  2. Berpuasa sama ada cara diet IF atau puasa kering
  3. Bersenam
  4. Tidur yang cukup
  5. Pengambilan supplement yang cukup

MANFAAT AUTOPHAGY

  1. Tingkatkan fungsi kognitif
  2. Melindungi sistem sarat
  3. Lebih banyak tenaga kepada mitokondria
  4. Fungsi imun badan dipertingkatkan
  5. Detox toksin daripada sel 

 5 JENIS TIP TOP SUPPLEMENT YANG AKTIFKAN AUTOPHAGY

Antaranya yang disebutkan oleh Dr Redza supplement terbaik yang membantu mempercepatkan proses autophagy selain puasa ialah:

  1. Revestrol
  2. Barberine
  3. Astaxanthin
  4. Citrus Berganot
  5. Turmenic
Dr. Redza kongsikan lagi supplement yang mempunyai semua dia atas ada di dalam vivix, resV dan coqtrol plus. Ketiga tiga nya mempunyai fungsi tersendiri untuk capai autophagy

Vivix : Revestrol Induces Autophagy



ResV : Dietary Polyphenis Promotes Resilience Against Sleep Deprivation



Coqtrol Plus : Coerizyme Q10 Regulates Autophagy


3 KEBURUKAN INTERMITTENT FASTING YANG RAMAI TAK TAHU




1. Pengambilan makanan yang berkalori tinggi sewaktu IF

Anda tidak boleh mengambil makanan berkalori tinggi semasa berpuasa. Makanan yang digalakkan sepanjang tempoh berpuasa hanyalah makanan yang tak berkalori atau tiada gula. Kerana dalam tempoh puasa berat badan kita akan hilang antara 2kg - 3kg tanpa bersenam. So elakkan pengambilan makanan tinggi karbohidrat atau tinggi gula. Tak ada lah sia sia kita menahan lapar selama 1 hari.

Disarankan juga bagi menghasilkan pembakaran yang cepat dan sihat amal lah pemakanan rendah karbohidrat. Ini akan membantu process badan bakar lemak kepada tenaga.



2. Tiru tempoh waktu orang lain buat IF

Masa buat IF sangat penting untuk kenali badan anda sendiri. Sebab setiap fasa jam semasa IF ada interaksi bakal berlaku pada badan. Jadi elakkan meniru orang lain yang mampu bertahan sehingga 20 jam tanpa makan.



3. Tahap kolegen dalam badan menurun sehingga 90%

Bila anda buat IF atau puasa kering memang best bila berat berjaya turun tetapi ada kekurangan yang berlaku tanpa sedar waktu autophagy berlaku.Kulit nampak sedikit kendur.Kulit semakin kurang elastik. Ini disebabkan oleh kolegen dalam badan semakin berkurangan. Kerana badan kita terdiri daripada 30% protein badamn adalah kolegen dan 70 % adalah air. Badan kita mempunyai 28 jenis kolegen tetapi semasa intermittent fasting kolegen type 1 paling terjejas.

Kolegen type 1 bantu

  • Bantu elastikkan kulit dan hidrasi
  • Bantu kuatkan rambut dan kuku
  • Kurang garis halus dan kedutan
  • Sokong pembaikkan otot

Sumber kolegen dari ikan 

Untuk kekal muda sihat dan cergas gabungan autophagy dan kolegen sangat penting.

CARA NAK DAPATKAN KOLEGEN TERBAIK ADALAH :

1-Gabungan vitamin B2 dan vitamin B6 untuk menyokong metabolisme tenaga serta penghasilan kolegen dalam sel.

2-Pilihan kolegen dari jenis peptide yang lebih baik dari segi penyerapan

3-Ada gabungan vitamin C untuk memudahkan penghasilan kolegen serta melawan radikal bebas.

ANDA BOLEH DAPATKAN KOLEGEN TERBAIK DARI SHAKLEE IAITU:



Collegen Plus Powder yang berasal dari sisik ikan merah yang berada di laut dalam dengan formulasi proprietary kolegen sebanyak 4000 mg

Memandangkan kita dah berpuasa, pastikan sepanjang tempoh berpuasa anda berbekalkan supplement terbaik untuk badan supaya kekal cergas bertenaga untuk sesi autophagy berlaku.

Untuk pembelian set puasa atau mana mana product shaklee boleh terus wasap elly. Insyaallah Elly akan cuba beri konsultasi sebaik mungkin.

Ellyamali
#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

Ulasan